Dreams (1990) - Trecutul, prezentul si viitorul din visul lui Kurosawa

, yume, vis, -e, s.n. ▪ Fig. Atmosfera, imagine, frumusete ireala.

Dreams - filmul lui Akira Kurosawa - prezentat la Festivalul de Film de la Cannes in 1990, se incadreaza in categoria unui realism magic si este bazat chiar pe vise ale regizorului din etape diferite ale vietii sale. Yume are o relevanta aparte pentru ca este mai mult imagistica decat dialog. Filmul este alcatuit din opt episoade (segmente) distincte, dar nici unul dintre ele nu pare a fi un vis. Puterea de evocare a lui Kurosawa da secventelor mai degraba un caracter ceremonial decat oniric. Avem o succesiune de cadre ce contin gesturi dramatice si incantatii marete realizate intr-un mediu solemn.

Primul segment Ploaie cu soareeste viziunea unui copil ce rataceste prin padure si ia parte la o ceremonie de nunta a vulpilor, imaginile evocand frica frenetica si totodata respectul pe care il simtim cand luam contact pentru prima data cu elementele naturii. Al doilea episod, Livada de Piersiciare o atmosfera asemanatoare primului, cu acelasi baiat care are un sentiment al pierderii, deoarece familia sa a taiat piersicii infloriti in timpul festivalului papusilor. Viscolulneinfatiseaza patru personaje prinse intr-o furtuna de zapada – zapada este peste tot, se aud vajaituri puternice ale vantului, avem viziuni sumbre ale disperarii, pana cand Kurosawa produce un miracol. Conducatorului grupului ii apare o femeie cu par lung si haine diafane in timp ce se lupta cu somnul. Aceasta imagine a miracolului este poate cea mai evocativa imagine cu privire la dorinta oamenilor de a nu renunta la lupta pentru viata. Al patrulea episod Tuneluleste despre un om care se intoarce din razboi intalnindu-si tovarasii morti pe drumul catre casa. O secventa cinematografica excelenta si hipnotica cu imagini simple, absolute si rezonante, cu o forma dramatica lucida si un ritm coplesitor trece de la un ritm de tristete la unul de suferinta.

A doua jumatate a filmului are o intensitate scazuta, al cincilea episod Ciorile trateaza o intalnire imaginara cu Van Gogh (jucat de Martin Scorsese) a unui tanar pictor.  Acesta poata sapca specifica lui Kurosawa si se regaseste in lumea haotica a picturilor lui Van Gogh, pe care il intalneste pe un camp si cu care poarta chiar un dialog. Aflam aici parerea lui Kurosawa despre procesul creativ, dar calatoria nu ne ilumineaza, e asemenea unui proiect propus de un muzeu pentru popularizarea artei, completat de plimbari prin tablourile lui Van Gogh (episod de a carui productie s-a ocupat George Lucas). Vitalitatea scenei vine din energia lui Scorsese si utilizarea unor replici sacadate.  In „Ciorile” avem de-a face cu tema artistului consumat de nevoia de a crea – Van Gogh este innebunit sa creeze, lucru ce reiese si din replica sa  “It’s so difficult to hold it inside”. Segmentul se termina cu un cadru incert – in tabloul „Camp de grau cu ciori” - al pictorului care nu stie daca sa il urmareasca in continuare pe Van Gogh, sau sa isi urmeze propriul drum. Fundalul sonor al scenei este alcatuit din fragmente ale compozitiei Prelude No. 15 in D-flat major de Chopin.

Dreams - Ciorile

Akira Kurosawa si Martin Scorsese (Vincent van Gogh) in timpul filmarilor Dreams

Episoadele urmatoare Muntele Fuji Rosu si Demonul care plange sunt viziuni sumbre si apocaliptice asupra ororilor produse de explozia unei centrale nucleare care duce ca populatia Japoniei sa se arunce in mare de disperare spre a scapa de norii radioactivi. In Demonul care plangeeste portretizata o viata mohorata pe o planeta lipsita de natura si distrusa de om, impreuna cu iad mutant care ii asteapta pe supravietuitori.

Ultimul vis incheie filmul intr-o nota inaltatoare. Un filosof de 103 ani in Satul Morilor de Apa vorbeste despre valorile vietii simple, aproape de natura, si facand asta reafirma valorile care fac viata umana o bucurie: aerul si apa curata.

Storyboard, pictat de Akira Kurosawa

Yume este un film reflexiv si o capodopera a cinematografiei ce ne indeamna sa facem o incursiune profunda in mintea unuia dinte cei mai mari cineasti ai lumii.

Kurosawa in timpul filmarilor Dreams