Jungfrukällan (The Virgin Spring), 1960 - Partea plina a raului

Daca ar fi sa ne exprimam scurt si la obiect si pentru tot poporu, The Virgin Spring, este un film despre razbunare. Dar sa nu se gandeasca acum tot poporu asta sa creada ca apare vreun Seagal sau Norris si-i bate pe toti cu o singura mana in timp ce cu cealalta completeaza integrame.

Vorbim despre un film iesit din bagheta magica a lui Bergman, ce mama naibii. Inspirata de o balada populara suedeza, povestea filmului este plasata in perioada medievala. O tanara de 15 ani, clar virgina cum e si normal la asa varsta, sau era normal, este violata si omorata mai apoi de niste indivizi pe un drum intr-o padure ce duce, unde altundeva decat, la o manastire. Apare deci, cum ne-am obisnuit la Bergman, problema existentialitatii divine.

Karin(Birgitta Pettersson), adica micuta virgina, si-a asumat raspunderea acestei drumetii pentru a aprinde niste lumanari, a duce niste ofrande, sa dea de pomana, in numele Fecioarei Maria. Necoapta in raport cu oamenii, in naivitatea ei, isi pune increderea in 3 tipi peste care da pe drum si care ii promit sa o insoteasca pana la destinatie. Intr-o scena de o brutalitate crunta, mai ales pentru vremea aia, ma refer la perioada in care a fost facut filmul, acestia o batjocoresc, o ucid, cum am zis si mai sus, in plus, ca o bomboana pe coliva, ca sa fiu in ton cu sfintele obiceiuri, ii fura si hainele. Ironia face ca in peisaj sa apara frigul ala ce vine odata cu iarna, iar cei 3, niste vagabonzi se pare, sa aiba nevoie de un acoperis deasupra capului, de niste pereti sa-i apare de viscol si de alte lucruri d-astea care sa-ti tina de cald.

Asa... spuneam ceva de o ironie. Pai astia se duc sa se „cazeze”, tocmai la mosia detinuta de tatal Karinei. Evident ca indivizii nu aveau nici cea mai vaga idee despre ce este vorba. In semn de recunostiinta ca sunt intampinati cu mancare si caldura ii ofera propietaresei o mana de haine. Da, hainele fiicei disparute! Märeta (Birgitta Valberg) le recunoaste si il pune in tema si pe sotul ei, Töre, interpretat de nimeni altul decat Max von Sydow.

Supus unui proces de constiinta intens si intensificat de imaginile create de Bergman, acesta ia hotararea sa-i ucida la randul sau pe cei 3, iar asta odata cu rasaritul soarelui. Este dusa o lupta care se lasa cu rani si cu un sfarsit asteptat de toata lumea, razbunarea. Ranile cele mai grave le sufera insa Töre, in afara de pierderea fiicei sale, acesta isi pune la indoiala credinta si mai ales pune sub semnul intrebarii existenta lui Dumnezeu. Cum se poate ca El sa permita astfel de nelegiuri? Cum poate ca El sa il lase sa comita un asa pacat? Si cum a fost cu putinta ca o asa fiinta, fiica lui, sa fie abandonata de privirea Sa? Acestuia i se va raspunde, intr-un final, pe care nu as vrea sa-l dezbrac intru totul de mister.

Filmul poate avea un impact puternic asupra privitorilor, iar asta nu e un mesaj gen parental advisory, dimpotriva, recomand cu tarie aceasta productie. Nu degeaba a castigat, printre altele, Oscarul pentru cel mai bun film strain. Sa mai spun ca, filmul a fost o sursa vadita de inspiratie pentru The Last House on the Left, cel din '72.

The Virgin Spring  este considerat si un film horror, eu insa l-as pune in categoria aia rara, filme bune si atat. Astea sunt genul de filme pe care nu le incadrezi intr-un gen tocmai ca sa nu le bagi in rand cu cine stie ce mediocritati. Ele au locul lor special, in istorie, in arta si in mintea celui care intelege exact cam ce se intampla cu el, in primul rand.

Text: Nicolae Baldovin