Kill Your Darlings (2013): Perspectivismul Beat

Kill your darlings. Your crushes, your juvenile metaphysics.

Cineastul John Krokidas readuce in atentia publicului povestea lui Allen Ginsberg, unul dintre poetii reprezentativi ai Generatiei Beat. Decorul anilor ‘40 pare o provocare pentru orice consumator de filme bune, in sensul ca simbolistica acelor ani isi demistifica sensurile prin cultivarea unei predilectii lansate de filmul noir, parfum de jazz si tineri ambitiosi.

Inca de la primele cadre il regasim pe tanarul Allen care-si socoteste minutios aspiratiile de a-si plamadi o cariera de scriitor. Conditiunea sociala este un promotor al devenirii poetului, chiar si in acele vremuri, cand manierismul era un laitmotiv pentru literatura, un reflector al concavitatii spirituale.

Intoxicata de mirajul Whitmanian, arta cuvantului se metamorfozeaza intr-o rebeliune a scolii beat, ai carei corifei sunt Jack Kerouac, Lucien Carr, William S. Burroughs si David Kammerer. Prizonieri ai bojdeucii de la Columbia University, tinerii refac un traseu initiatic catre o noua directie literara, caracterizata printr-un memento al prezentului, propunandu-si o redimensionare a poeticii despuiata de procedee stilistice, lasand loc simplitatii ca o reprezentare multidimensionala a sofisticatului eu liric. Inspiratia devine o burla cotidiana, eliberandu-se de eprubeta creativa a ermetismului si conectandu-se la veleitatile poeticii beat, totul pe un fundal dramatic legat de obsesia unei razbunari.

Calitatea filmului se evidentiaza prin trasaturile definitorii legate de pretiozitatea firului epic, personaje controversate, eternul rebel creativ, monologurile inspiratiei vs. misticismul poetic, iubire pasionala dusa la extrem, o distributie de exceptie, remarcandu-se prin talentul actoricesc al lui Daniel Radcliffe, Dan DeHaan, Ben Foster, Michael C. Hall, Jack Huston, Jennifer Jason Leigh, Elizabeth Olsen.

Dana Tolea | 9 Aprilie 2014 MUZAHOLIC