Only Lovers Left Alive (2013)

Reaprinde pasiunea pentru arta si scris, pentru dragoste si pentru viata

Inca din momentul deschiderii, Only Lovers Left Alive emana frumusetea sa, pe parcursul acestuia facandu-te sa te simti complet inaltat, purtat de o ameteala halucinanta spre dimensiunea unei alte lumi.Filmul are o desfasurare simpla, cu personaje ce par mai degraba a fi conduse, in detrimentul tipologiei celor care conduc actiunea. Planul nu este unul care se bazeaza prea mult pe o structura narativa; exista cateva aspecte care reies cu certitudine spre sfarsitul filmului si o tranzitie a personajelor, dar scopul nu este de a contura acea structura clasica, cu un tip de introducere standard, punct culminant si incheiere.

Filmul este despre intrebari, rataciri si, ca de obicei, despre speranta, insa alegoria cu vampirii aduce ceva cu totul diferit. Este vorba, de asemenea, despre trecerea timpului si despre ceea ce facem cu acesta, traim in trecut sau il acceptam si mergem mai departe? Filmul abordeaza toate viziunile asupra vampirilor pe care le-am avut vreodata. Cum acestia merg mai departe. Cum reusesc sa stea la distanta de gandul suicidului care ii incearca de-a lungul timpului, provenit, parca, dintr-o plictiseala vesnica. Cum se pastreaza vii, cum percep lumea in schimbare, cum se muleaza pentru a putea corespunde prezentului si cum pot anticipa aspecte ale viitorului. Cum acestia poarta cu sine opulenta veacurilor, precum si cunoasterea nemarginita si experientele dobandite in urma peregrinarilor fara de sfarsit. Jarmusch spunea intr-unul dintre interviuri ca ii displace modul in care au inceput sa fie transpusi vampirii, ei fiind aspectati ca monstri ai filmelor horror, si astfel se pierde din vedere faptul ca ei sunt, de fapt, oameni. Sunt o altfel de reprezentare a preschimbarii oamenilor raniti. Totodata, nu trebuie scapat din vedere faptul ca filmul este facut sub forma unui studiu al caracterelor. Odata omis acest detaliu de catre vizionar, este aproape previzibil ca acesta sa catalogheze filmul ca fiind unul destul de plictisitor.

De la cadrele circulare pana la utilizarea miscarilor lente, petelor de culoare si umbrelor, filmul este unul artisic, schimbator si are caracter visator. Te face sa vrei sa dansezi, sa canti, scrii, pictezi, te face sa vrei sa citesti fiecare carte ce a fost scrisa vreodata si sa descoperi cele mai mari profunzimi ale culturii si lumii in care traim.

Ea este Eve ( fermecatoarea Tilda Swinton), iar el este Adam (excelentul Tom Hiddleston). Sunt casatoriti, nimic neobisnuit, exceptand faptul ca sunt vampiri. Stau despartiti unul de altul, cu toate ca nu pot trai unul fara celalalt. Ea locuieste in insoritul, exoticul Tanger. El in mohoratul, abandonatul Detroit. Ambii par ca si-au gasit locuri potrivite caracterelor lor.

Interpretarea este perfect echilibrata. In timp ce Adam este un capricios, cu inclinatii sinucigase, in secret fiind un geniu al muzicii, Eve este dedicata lumii moderne, emana un aer placut, jucaus si este pasionata de dans. Povestea de dragoste reprezentata aici este cumva tragica, dar perfecta, aratand ca inocenta tineretii se schimba in timp, ca lumea, iubirea si noi nu suntem perfecti, ci exista urat la fel de bine ca adevaruri extrem de simple si plictisitoare, mizere. Dar prin ochii lui Eve, putem vedea toate acele mici placeri ale vietii.

Desigur, muzica este cu totul altceva. Sunt cateva melodii, in special "A Taste of Blood", care par ca iti fac sufletul sa transceada spre un loc mai inalt. Sunt acel gen de cantece care te fac sa te pierzi la un concert (sa zicem), o masa de corpuri simtind placerea muzicii si, contopindu-se in miscare, devin asemeni unuia singur. Muzica este hipnotica si pe alocuri destul de psihedelica, amintindu-mi de The Velvet Underground, motiv pentru care se potriveste perfect filmului.

Trimiterile la muzicieni, comedianti, scriitori, artisti, poeti si oameni de stiinta precum si motivele recurente, sunt bine plasate. Daca aveti ocazia sa vizionati acest film, este genul aceluia care reaprinde pasiunea pentru arta si scris, pentru dragoste si pentru viata. Este amuzant in momentele potrivite, electric in altele si melancolic atunci cand este necesar sa fie. Only Lovers Left Alive, nu este pentru oricine si nu pot garanta cu va placea la fel de mult cum mi-a placut mie. Dar daca exista o fascinatie intensa pentru vampiri care s-au adancit in carti si muzica, atunci acordati-i atentie.

A.B. | Martie 2014