Arte vizuale

The Selfish Giant (2013) - Telefonul fara fir ca sursa de venit

Trebuie sa te prinda din prima atitudinea lu' Arbor (Conner Chapman). Pustiu asta are mai mult tupeu decat baietii care sparg seminte in colt de bloc si te privesc pe deasupra ochelarilor noaptea cand te intorci de la munca, de parca atunci ar fi coborat din Valhalla. La numai 13 ani ai sai, piciu' se gandeste sa faca un ban atat pentru el cat si pentru maica-sa, mai mult decat sa piarda vremea la o scoala normala, ca un copil normal, care viseaza la o viata normala. Scoala de unde este, de altfel, si exmatriculat, pe motiv de rea purtare.

Un copil exclus de societate, de colegi, de copiii de seama lui din cartier. Aratat cu degetul, dar cu demnitate, ca la o defilare de seama, merge prin curtile oamenilor si aduna fier aruncat la gunoi. Il ajuta si pe bunul sau prieten Swifty (Shaun Thomas) sa faca rost de bani pentru a le plati parintilor curentul, acaparandu-l in treaba asta. Baietii intra in biznis cu Kitten (Sean Gilder), un dealer local de vechituri. Un om de toata mizeria, o lepadatura care nu face altcea decat sa profite de pe urma astora doi. Tot el duce si la ruptura prieteniei celor doi pustani, implicandu-l pe Swifty in cursele sale cu cai si oferindu-i celui din urma mici avantaje.

Arbor in felul sau obraznic, se apuca si fura cupru din vistieria lui Kitten, un fel de metal pretios in lumea lor acolo, dar este prins cu mata, ma rog, cu metalu'-n sac. Ca sa iasa bine, Arbor trebuie sa faca rost de bani, fiindca pierde comoara mai sus mentionata. Merge, astfel, la furat de fire electrice de pe calea ferata. Nu este lasat singur de camaradul sau, cum era de asteptat, si impreuna isi dau toata silinta, ca niste elevi model, sa scoata firele de inalta tensiune dintr-un generator. Numai ca Swifty are ghinionul sa nu fie echipat asa cum trebuie…

Ca o paranteza, pe drama lui Clio Barnard, as baza un curs in care as expune problema exploatarii tinerilor de catre parinti. Nu stiu daca ar schimba multe, insa stiu ca multe frunti ar ramane plecate, vinovate sau nu, mintile ar intra macar intr-o stare de meditatie, asemenea trezirii din somn ci nu premergatoare lui. Cred ca si regizorul a avut ca scop evidentierea acestei idei, fiindca impactul s-a vrut clar, mai ales ca filmul nu mergea intr-o directie tragica.

N-am cum sa nu amintesc imaginea de final, in care Arbor se refugiaza sub pat, meditand asupra intamplarilor din jurul lui, in limitele varstei evident. In momente de ratacire, omul apeleaza la metode rupte din extremele firescului, pentru a-si rejudeca viata, in linistea din afara lumii.

This text will be replaced

De mentionat ca filmul este inspirat de scrierea cu acelasi nume a lui Oscar Wilde.

Productia a castigat numeroase premii printre care:

Best Technical Achievement - Amy Hubbard; Best Director - Clio Barnard; Best Screenplay - Clio Barnard, la British Independent Film Awards, 2013.
Best Director - Clio Barnard, la Cannes Film Festival, 2013.
Grand Prix - Clio Barnard, la Ghent International Film Festival, 2013.
British Film of the Year, la London Critics Circle Film Awards, 2014.
Directors to Watch - Clio Barnard, la Palm Springs International Film Festival, 2014.

Text: Nicolae Baldovin | 14 Mai 2014 MUZAHOLIC
 

Playlist MUZAHOLIC

Abonare newsletter

Noi aparitii muzicale



PIANO INTERRUPTED : The Unified Field Reconstructed


AH! KOSMOS : Bastards


LYDIA LUNCH/RETROVIRUS: Urge to Kill


BILL SEAMAN : f (noir)


AVA LUNA : Infinite House


ARCTURUS : Arcturian


CALEXICO : Edge Of The Sun


LONELADY : Hinterland


SQUAREPUSHER : Damogen Furies


RACHEL GRIMES : The Clearing


KUBA KAPSA ENSEMBLE : Vandraught 10 Vol. 1


ABRAM SHOOK : Landscape Dream


TOMORROW WE SAIL : Saturn


THE DISTRICTS : A Flourish and a Spoil


THE MILK CARTON KIDS : Monterey


UNKNOWN MORTAL ORCHESTRA : Multi-Love


MICHAEL PRICE : Entanglement


BONNIE STILLWATTER : The Devil Is People


WILLIAM ELLIOTT WHITMORE : Radium Death


DAWN OF MIDI: Dysnomia