Iubire | Hanne Ørstavik

Editura Univers

An aparitie: 2012

Povesti norvegiene in toi de noapte

Dintotdeauna m-a fascinat ideea de tristete si de rece primordial din literatura tarilor nordice. Ultima carte a unui autor norvegian care mi-a picat in mana este Iubire (Kjærlighet, 1997) de Hanne  Ørstavik. Autoarea a fost prezenta la Cluj-Napoca in cadrul Festivalului International de Carte Transilvania – asa ca m-a cucerit si prin prezenta sa. Conform ziarului norvegian Dagbladet, romanul Iubire (singurul, din pacate, tradus la Editura Univers) a propulsat aceasta minunata autoare pe locul 6/25 in Norvegia, fiind de asemenea foarte intens tradusa in spatiul occidental.

Cu un mesaj subliminal destul de greu de deslusit, autoarea reuseste in acest roman sa te introduca intr-o lume a mirajelor si a neintelegerii. Totul ce pare ascuns e la suprafata si tot ce pare in fata ochilor e mai bine pastrat in intuneric. Romanul Iubire face parte din categoria lucrarilor ce capata un alt sens la o noua lectura. Ca un trip de-o noapte. O plimbare prin padure in timp ce vezi o lumina in departare. Sentimentul de a tanji dupa dragoste poate fi cel mai ucigator. O adevarata drama iese aici la suprafata, dincolo de titlul cald al romanului. Singuratatea, personajele angoasate, depresia tipica a oamenilor din nord - efecte speciale croite cu precizie de Hanne  Ørstavik. Singuratatea duce adesea la nebunie, la depresie si la dorinta de a fi captiv. Personajul principal, Vibeke, mama a unui copil, proaspat despartita, viseaza totusi la intalnirea perfecta cu un domn pe masura asteptarilor sale. Crede in povesti, asa ca totul se petrecere intr-un timp foarte scurt - o noapte.

Actiunea romanului se desfasoara intr-o noapte in care Vibeke intalneste un barbat la balci – desi actiunea pare simpla, dincolo de cuvinte s-a nascut o genune sentimentala greu de parcurs. Nimic in plus pe langa o simpla aventura. Jon, fiul ei, urma sa implineasca 9 ani in noaptea in care mama sa dispare misterios. Actiunea tipica spatiului norvegian ma face sa inteleg ca lucrurile pot lua de acum o turnura incredibila.

Cartea curge usor, fiind presarata cu structuri extrem de bine construite de catre autoare. Ajunsi intr-o lume a tacerilor, Vibeke si Jon – mama si fiu, traiesc o adevarata ruptura. Personaj negativ, Vibeke, aduce la lumina drama oricarei mame usor denaturata.  Prin titlul romanului, Hanne  Ørstavikvrea sa sublinieze ceea ce lipseste cu adevarat in aceasta poveste. Sau poate ca iubirea e elementul care dezbina si in acelasi timp stapaneste. Lumina din capatul padurii e un vis al lui Vibeke, nu exista, fiind vorba despre o poveste cu multe sensuri si cu elemente ascunse. Daca ai curaj sa traiesti in acest micut roman al norvegiencei Hanne  Ørstavik, e perfect pentru o noapte racoroasa.

P.S. Cateva Iubiri sunt disponibile la Anticariatul de noapte cu autograful autoarei.

Text: George Chiriac