[Recenzie] Femei | Charles Bukowski

Editura Polirom
An aparitie: 2003

„Multi barbati cumsecade au fost lasati pe drumuri de o femeie.”

Am avut norocul sa gasesc aceasta carte ratacita prin biblioteca si s-o citesc sub pretextul ca n-am sa trec nici azi pe la facultate.

Femei a fost publicata in anul 1978, la editura Black Sparrow Press, pe cand Charles Bukowski deja scosese doua romane: Post Office (1971) si Factotum (1975). Prima traducere in limba romana a aparut in anul 2003, la Editura Polirom, realizata de Florin Slapac.

Romanul prezinta povestea unui scriitor alcoolic de 50 de ani, pe nume Henry Chinaski ( un alter ego al autorului), mare amator de femei si parior la curse. Femei se concentreaza pe nemultumirile cu care Chinaski se confrunta odata cu implicarea intr-o noua relatie. Stilul sau este unul frust, acesta cautandu-si muza in baruri, in nenumarate sticle de alcool, prin bordeluri. Tin sa mentionez, ca dincolo de aceste obsesii si de erotismul prezent la fiecare pagina, se ghiceste disperarea naratorului care isi striga singuratatea si nevoia de compasiune.

Nu mai este cazul sa spun ca biografia lui Henry Chinaski este similara cu cea a lui Bukowski insusi. De asemenea, protagonistul romanului mai este numit Hank, fiind una dintre multele porecle ale lui Bukowski.

Desi multi sustin ca Femei prezinta foarte bine viata autorului, Hollywood (1989) este mai aproape de real decat oricare din romanele lui Bukowski. Practic, acesta din urma, are forma unui jurnal. Cu siguranta, nu este una dintre cele mai bune carti pe care le-am citit, insa stiu sigur ca imi trezeste apetitul pentru bautura si nu numai...smiley

Relatiile autorului cu prietenele sale mi se par cel putin dubioase, fiind vorba fie de sex, fie de ajutor financiar. Doar cu Lynda, acesta reuseste sa ajunga la un alt nivel de relationare. Personal, atitudinea lui Bukowski fata de sexul slab mi se pare una pe cat se poate de corecta. Le trateaza asa cum este tratat. Le vorbeste frumos, le admira calitatile, deci, gaseste in fiecare femeie o muza. Limbajul foarte direct a avut mai mult rolul de a ma destinde, tinand cont de faptul ca este oarecum comun.

Privind putin mai in profunzime, as zice ca felul in care se trata pe sine, poate fi privit ca un protest fata de societatea tot mai sterila si lipsita de dorinta si pofta de viata. Considerand ca este o scriere de tip jurnal, felul in care povesteste scenele amoroase imi aduce aminte de Insemnarile de taina ale lui Puskin. Sau daca e sa extrapolez, de romanele lui Pascal Bruckner.

Serialul Californication (2007-2014), premiat cu un Glob de Aur, prezinta foarte bine obsesiile autorului pentru sex, bautura si, totodata, predilectia pentru scenele de umor negru. Aici, Hank este interpretat de David Duchovny (cunoscut pentru rolul sau in Dosarele X).

Desi Bukowski a murit in ’94 de leucemie, cariera sa s-a dovedit a fi, si dupa disparitia sa, la fel de prolifica. Datorita relatiei de prietenie pe care a avut-o cu editorul sau, John Martin, opera sa a continuat sa fie publicata.

Un citat de referinta pentru aceasta carte putem citi mai jos:

„Relațiile umane sunt ciudate. Vreau să spun, ești cu o persoană o vreme, mănânci, dormi și locuiești împreună cu ea, stai de vorbă, mergi peste tot împreună cu ea și, deodată, totul încetează. Apoi urmează o scurtă perioadă de singurătate, după care apare o altă femeie și mănânci împreună cu ea și faci sex, și totul pare atât de normal, ca și cum tu ai fi așteptat-o pe ea și ea pe tine.”

Text: Nicoleta Raicu | 13 Mai 2014 MUZAHOLIC