[Recenzie] Gellu Naum si Zenobia lui

Editura Polirom
An aparitie: 2014

Despre Gellu Naum si despre opera sa am vorbit de nenumarate ori cu o stima si o emotie ciudata – zic ciudata pentru ca acesta este cea mai ambigua stare ce ma poate izbi cu capul de pereti. Teama de ciudatul frumos si ciudatul suprarealist gellunaumian coincid si se ating ca doua personaje ce merg “umar la umar”.

Regret ca nu l-am prins (aveam 11 ani cand s-a dus Naum), dar stiu aproape totul despre el, despre cartile sale si despre ce este Gellu Naum pentru literatura romana. Si ma pot mandri ca am atins toate cartile sale.

Chiar astazi am rasfoit intr-o librarie clujeana, ceea ce credeam ca nu o sa se mai reediteze prea curand, Zenobia. Poate ca Zenobia e cel mai puternic si voluptos roman din literatura romana! (Da, am curaj sa afirm asta!).

Romanul a aparut pentru prima data la ed. Cartea Romanesca in 1985, reeditat in conditii grafice exceptionale de ed. Prietenii cartii in 1991, reeditat de Humanitas prin 2003, inclus in Opere II. Proza la ed. Polirom in 2012 si reeditat de ed. Polirom in editie paperback in 2014.

Desi a aparut cand regimul comunist din Romania era in floare, romanul Zenobia nu a facut altceva decat sa dea literaturii romane inca un contur suprarelist. Desi in momentul publicarii Zenobiei Naum avea in spate o indelungata activitate literara, pot spune cu mana pe inima ca si-a definitivat menirea de scriitor. Doar asa a si ramas in literatura, Gellu Naum fiind socotit ultimul scriitor suprarealist european.

Fantasticul, sentimentele, incercarile de definire a realului, atemporalitatea – sunt elemenete specifice operei naumiene ce intregesc povestea. O poveste, in adevaratul sens al cuvantului, de parca Naum si-ar lua cateva volume de poheme si le-ar cristaliza intr-un roman. Zenobia e roman doar daca ii privesti forma, dar daca il cunosti pe scriitor poti spune cu mana pe inima ca vorbim despre poezie. Poezie inchistata in roman, nu prozo-poeme, nu roman-poem. Romanul te poate prinde in mreje cu povestea lui Naum, personaj omonim se pare, care intr-o vara se desprinde de prafuitul Bucuresti si se indreapta spre casa domnului Sima. Domnul din urma locuieste intr-o mlastina, acesta fiind un topos care l-a fascinat mereu pe Gellu Naum. In casa de langa mlastina gaseste o fiinta pe care o numeste, fara sa stie cine e si de unde vine, Zenobia.

Dincolo de fictiune, romanul te captiveaza si reuseste sa te domine, aidoma povestilor care sunt scrise atat de bine incat pot fi citite pe nerasuflate. De fapt, Gellu Naum reuseste sa te prinda din mlastinile sale suprarealiste, te prinde prin somn ca un monstru de supat ce te trage de picioare. Subconstientul iti poate afecta realitatea, e ca si cum te crezi real si greu de fascinat, dar autorul tine fraghiile necesare pentru a se juca cu mintea ta. Provocarea e data de Naum, tu trebuie doar sa o prinzi – fie ca esti in stare, fie ca nu.

Text: George Chiriac | 17 mai 2014 MUZAHOLIC

PS Fericit e cel care are manuscrisul acestui roman, cu scrisul mic si rotund al lui Naum.
PPS Primele trei editii ale romanului Zenobia le gasiti la Anticariatul de noapte (editia princeps 1985 e mai rara, mai valoroasa, editia din 1991 e de lux, editia Humanitas e aproape noua).