[Recenzie] unde luna acopera tarana | Eva Precub

Categoria: Poezie
Editura Karth
An aparitie: 2014

Oare unde e luna care acopera reavanul pamantului? M-am gandit la aspectul acesta mai mereu. In noul sau volum de poeme, “unde luna acopera tarana”, ed. Karth, 2014, Eva Precub se adanceste si mai tare in noua si tanara literatura fantasy-horror din Romania. Cu toate scuzele de rigoare (stiu ca voi supara pe multi), in afara de volume cu tenta horror, in Romania nu exista vreun autor care sa te bage de-a binelea intr-un dans macabru asa cum reuseste Eva Precub.

In majoritatea cazurilor de poezie postdouamiista, autorii ambiguizeaza atat de mult povestea din spatele versurilor incat nu se stie unde e limita dintre real si imaginar. Daca Eva Precub mai cerceteaza in detaliu aspectele extreme ale vietii si ale mortii va ajunge cu siguranta sa scrie cu litere din propriul sange. Dincolo de limitele nebuniei, ale vietii care bunaoara era stabila si avea o traiectorie definitita, dincolo de starile care ating de-a binelea pamantul, Eva Precub locuieste in sentimente.

Sentimentele sunt diferente de perceptie a realului si au puterea de a crea o lume in care autoarea nu va poate arata calea. E ca si cum ai merge pe un drum in padure si acesta se intortocheaza la nesfarsit. Poezia adevarata vine din trauma, dar trauma e adevarata viziune a raului. Piaza rea te sufla in ceafa la mai tot pasul. Dincolo de cararile pe care poeticul Evei Precub te obliga sa le urmezi, mai exista sentimentul suprem. Pentru cei vii sentimentul suprem e dragostea, pentru cei morti si fara de nume exista alte raspunsuri. Lumile sunt suspendate, visul se amesteca in acelasi timp cu spaima si cu intunericul frumos, deloc morbid. Doza de morbiditate a poemelor este bine ajustata, autoarea nu cade in taisuri prea puternice.

Daca uneori va plimbati prin padure si vedeti o silueta care va priveste pe ascuns in timp ce vine spre voi, acolo e adevarata poezie a Evei Precub. Si padurea nu e chiar padure, asa cum poezia nu e poezie. Si unde se ascunde luna cand norii o risipesc? In tarana, fireste.

G.C. | Martie 2014