Ce mi-a placut la ShortsUp via New York de la CinemaPRO

Nu m-am dus la ShortsUp via New York - eveniment care a avut loc weekendul ce tocmai a trecut, pe 26-27 Aprilie, la CinemaPRO - neaparat cu gandul de a scrie cateva randuri despre cele vazute acolo, insa au fost unele titluri din selectia de scurtmetraje facuta de organizatori care mi-au ramas in minte si mi-am spus ca merita date mai departe.

Editia ShortsUp din aceasta primavara ne-a purtat in inima metropolei americane: efervescenta New York-ului - prezent sau trecut - fiind punctul central al scurtmetrajelor ce au rulat in fiecare din cele doua seri: povesti cu artisti, muzicieni consacrati sau ai scenei underground, designeri, politicieni si oameni simpli, constituie istoria scrisa, dar si cea nescrisa a orasului.

Poate pe primul loc ar fi Oameni care schimba lumi din 2010 (engl. Influencers), in regia lui Paul Rojanathara si Davis Johnson, un scurt documentar despre creativitate, influenta si curajul de a fi diferit, fie ca faci muzica, esti designer de moda sau lucrezi in advertising. Un fel de lista scurta a povestilor de succes din Statele Unite - prin fata ochilor ti se perinda figuri cunoscute Marlyn Monroe, Steve Jobs, Andy Warhol sau Jay-Z, fara a avea insa vreun criteriu anume.

In randul scurtmetrajelor care au smuls zambete in sala de cinematograf s-au numarat Matilda din 2014 si O zi proasta - 2012 (engl. The Worst) realizat de Larry Cohen. Cel dintai este de fapt un “episod”, daca nu chiar primul, dintr-o intreaga serie, intitulata High Maintenance, realizata de Katja Blichfeld si Ben Sinclair care, pe langa regie, semneaza si scenariile scurtmetrajelor. Matilda vine la New York pentru a vedea un spectacol pe Broadway, unde este dadacita de unchiul ei, un traficant de droguri usor imatur si, in consecinta, foarte iresponsabil.

Umor si drama, coincidente mai mult sau mai putin fericite si o intalnire complet intamplatoare, in metroul aglomerat al New York-ului. Dupa o seara cu final nefericit, Ryan isi uita bagajul pe bancheta din metrou. Il intalneste insa pe Nick, care se ofera sa o ajute sa prinda metroul intr-una din statiile urmatoare, pentru a-si recupera astfel bagajul.

Cel care ne-a tinut pe o buna parte din noi cu sufletul la gura a fost cu siguranta Candidatul (engl. The Candidate), al lui David Karlak. Aparut in 2010, filmul spune povestea unui angajat ofuscat dintr-o companie aparent importanta, contactat din senin de o organizatie secreta dubioasa.

De o privire inspre trecutul newyorkez, pe un ton ceva mai serios, am avut parte in Terminal Bar, un scurt documentar din 2003, in regia lui Stefan Nadelman, castigator al unui premiu in cadrul Sundance Film Festival. Nadelman infatiseaza un microunivers din Manhattan, reprezentat de barul Terminal unde poposeau personaje dintre cele mai bizare.

Lui i se adauga Holocaustul din New York Times (engl. Reporting on The Times), in regia lui Emily Harrold, un documentar sobru despre cat de mult – sau mai degraba cat de putin – s-a scris in paginile New York Times despre acest eveniment istoric dramatic.

Dupa cum se vede subiectele au fost cat se poate de diverse, toate avand insa un numitor comun, si pot spune ca am aflat lucruri interesante din aceasta calatorie imaginara pe strazile New York-ului… Mi-a placut faptul ca ordinea aleasa nu-ti ingaduia sa ramai prea mult pe ganduri, captandu-ti atentia chiar si cu acele scurte secvente grafice digitale realizate de Chenar.ro. Daca sunteti curiosi sa aflati ce alte scurtmetraje au rulat sambata si duminica seara, vizitati site-ul ShortsUp