DARKSPACE: o lumina intunecata

Am vazut la viata mea multe concerte Metal si am ascultat zeci de mii de albume! Am fost cu adevarat fascinat rareori si putine trupe din trecut continua sa ma impresioneze si astazi. Este clar ca si impactul de acum 20 ani asupra muzicii pe care o ascult s-a diluat cumva, desi eu continui sa cred ca doar s-a transformat. Am multe trupe care imi plac si pentru care am facut tot felul de eforturi pentru a le promova sau a le vedea.

Exemplu de astazi vine din Elvetia. Trimiterile Metal din acea zona sunt, by default, spre Tom G. Warrior (Fischer), cel cunoscut din HELLHAMMER sau CELTIC FROST, mai nou prin TRIPTYKON. Chiar e fain ca se intampla chestii interesante la noi si la anul vom vedea, pentru prima oara, TRIPTYKON live, la Bucuresti, la METALHEAD Meeting.

Am crescut cu CELTIC FROST, am fost fan CELTIC FROST, invatam pe de rost versurile din „To Mega Therion” sau „Into The Pandemonium” si le cantam stangaci in fata radiocasetofonului International, cumparat de la polaci. Vremuri de odinioara, cumva expirate in contextul actual, dar cu o farama de aroma hazlie pentru mine… inca.

Dupa cativa ani am descoperit o alta trupa cu un album care mi-a ramas la suflet pana astazi. Era parca prin 1994 si auzisem ca un label din Elvetia scoate albume fabuloase. Si bucuria mea a fost enorma cand am primit chiar de la Witchhunt Records, albume ale unor trupe precum DVKE, ELBERETH, CELESTIAL SEASON, PARAMECIUM, DECORYAH si… SADNESS. Ames de Marbre este un album complet atipic al acelor vremuri, adica acum mai bine de 20 ani. SADNESS continua sa fie pentru mine o bijuterie muzicala de colectie, acel album nefiind egalat, copiat sau detronat de vreun alt album, in acel mileniu.

Si de atunci, Elvetia a ramas pentru mine ceva mistic (cumva misterios chiar) in materie de trupe Metal. Am ascultat intre timp si VINTERRIKET, un proiect Ambient care mi-a captat cumva interesul, l-am cunoscut la DBE chiar pe liderul trupei, si chiar astept noi miscari concrete de la acest proiect. In noaptea primului DBE am stat de vorba cu mai multi elvetieni, doi din ei spunandu-mi ca au organizat nu cu mult timp in urma un concert al trupei DARKSPACE. Si mi-au spus ca a fost fabulos! Asta se intampla in 2009. Stiam trupa de la RobAvantgarde Music, ascultasem 2 albume ale lor, mi se pareau faini tare, intensi, misteriosi cumva. Apoi am auzit ca Tom G Warrior i-a invitat la Roadburn. La DBE 3 voiam sa-i vad pe scena, initial ajunsesem OK cu discutiile, apoi s-a scurtcircuitat ceva. LA DBE 4 a fost liniste totala, dupa care, inainte de DBE 5, trupetii mi-au confirmat ca vor sa vina, doar ca mai aveau ei de rezolvat ceva intern. Cum a fost, cum n-a fost, n-a iesit nici in 2013. Asa ca am luat decizia sa-i vad altfel live. As fi avut sansa de a-i vedea la HELLFEST, dar pe mine festurile mari ma cam sufoca si chiar credeam ca in acelasi an i-as fi putut vedea la DBE.

In fine, citisem ca pe 6 septembrie DARKSPACE va avea un concert de club acasa, unde sa-si lanseze noul album. Nu stiu cum se aliniasera toate, dar eu atunci eram in concediu, pe malul unei mari albastre. Iar nu s-a asezat corect treaba.

Am aflat apoi de un alt concert al trupei, asa ca mi-am spus ca nu-l voi rata. Vorbisem si cu trupa, a ramas ca ne vedem acolo sa povestim mai multe, doar sa ajung. Ei bine, complicat tare cu lumina asta intunecata… sau intunecatul asta luminos, adica DARKSPACE. Am trecut prin multe, multe peripetii (unele de curtea scolii, altele stresante si foarte expensive), dar, pana la urma, am ajuns… si am vazut live DARKSPACE. Frant de oboseala, rupt in doua, cumva zombie dupa 2 zile pline cu de toate, am reusit sa le vad reprezentatia de 75 min, inceputa in miez de noapte, intr-un club din Elvetia, printre alti cca 200 de omuleti.

Daca muzica de studio poate face trimiteri, ca emotii sau trairi stilistice, spre TARTAROS sau EMPEROR, live este cu totul si cu totul altceva!

Pe o scena plina de fum, cu o culoare albastra obsesiva, in rest bezna, ceva proiectoare ale caror lumini ii faceau pe trupeti sa para mult mai mari decat sunt, cei 3 surprind misterios privirea celui prezent in sala. Machiati excesiv, fara vreo mimica a fetei prietenoasa sau pregatita pentru comunicare, DARKSPACE si-a inceput pledoaria muzicala. A fost o incursiune incredibila in strafundurile intunecate ale… habar n-am ce, dar ti se face pielea de gaina chiar de la primele acorduri. Incerc sa gasesc cateva elemente care sa descrie DARKSPACE live: futurist, cosmic, hipnotic, EBM, Ambient, Dark sau Black Metal….

Imi este greu sa descriu atmosfera degajata, pentru ca un show DARKSPACE este o experienta artistica unica. Doar cu 2 chitare si un bas, cu voci evil venite din alta lume, cu un drummachine exploziv, DARKSPACE m-au cucerit! La cat de obosit eram, mi-am revenit pe loc, singurele momente mai grele erau cele unde interludiile Ambient de pe negativ pareau a fi prelungite mult prea mult.

Daca aveti sansa sa-i vedeti LIVE, nu ezitati! Si fain este sa se intample in cadrul unui eveniment mic (sau o sala mica), ca sa fie acolo doar cei ce stiu ce canta DARKSPACE si chiar vor sa-i vada! Altfel, hmmmm, nu stiu ce sa spun… conceptul lor underground este departe de lumina reflectoarelor, de povestiri sau de glumite cotidiene! Cei trei sunt chiar fabulosi live! Si cat de diferiti au putut arata in cele 2 ipostaze: la standul de merch, inainte de cantare, cumva amabili chiar zambitori, dar retrasi si rusinosi parca… iar apoi pe scena, dezlantuiti, explozivi, intensi, spectaculosi!

Pe Wroth lumea il stie din Paysage d'Hiver, pe Zharaal unii il stiu din proiectul lui solo interesant SUN OF THE BLIND, dar pe Zorgh nu o stiam deloc, nu stiam mare lucru. Da, este o ea, basul trupei si are o aura dark incredibila pe scena.

Acum, daca va intereseaza conceptul Dark in materie de Black Metal, puteti experimenta DARKSPACE. Daca doriti altceva, DARKSPACE e oricum altceva. Vine dintr-o alta galaxie si se adreseaza doar catorva rataciti din lumea asta, o lume care oricum va disparea curand.

Dupa aceasta experienta live, am momente (motive suficiente exista de mult timp) cand mi-ar placea sa urc in naveta DARKSPACE si sa ma teleportez. Habar n-am unde, doar sa ma evapor de aici. Si chiar mi-ar placea!

Foto credit: Sylvain Clapot