Dhafer Youssef Quartet @ Jazz Night Out: Dincolo de spatiu si timp

Dhafer Youssef a fost noul invitat al celor de la Twin Arts, in cadrul platformei concertistice Jazz Night Out, prezentand pe scena Salii Radio cel mai recent material discografic, Birds of Requiem, lansat in toamna anului trecut.

Dhafer Youssef este considerat un virtuoz al oud-ului, un instrument ce apartine trecutului, traditia lui numarand zeci de secole, inca din timpuri stravechi, cand sunetele sale erau considerate ca avand puteri magice. In mainile lui Dhafer observi cum oud-ul capata sonoritati moderne, el nemaiapartinand unui spatiu sau unei epoci anume, explorandu-i astfel infinitele posibilitati muzicale, fie lansandu-se intr-o improvizatie, fie acompaniind un pasaj animat de tobe.

Ai putea vorbi despre diferitele trairi si enumera emotiile primei intalniri live cu muzica lui Dhafer, cert este ca ajungi sa constientizezi treptat cum tacerea publicului, implicat total, devine parte a spectacolului sau, cum tot acel spatiu al salii de concerte rasuna si vibreaza in semn de raspuns dat vocii sale.

Dhafer Youssef si alaturi de el Kristjan Randalu, Phil Donkin si Ferenc Nemeth au interpretat, rand pe rand, compozitiile Birds Requiem. Nu-i de mirare ca titlul „de lucru” al acestui material a fost „Incantations”, asupra lui compozitorul tunisian revenind odata ce piesele au prins un contur final. Acesta este cuvantul care imi vine in minte ascultandu-l pe Dhafer interpretand intr-o limba numai de el stiuta: incantatie, ruga, marturisire a unui suflet aflat intr-o permanenta stare de neliniste, muzica fiind singura care ii aduce alinarea.

Compozitiile sale te duc inevitabil cu gandul si la muzica de film, avand o incredibila putere de a evoca imagini, de a trezi in mintea ascultatorului amintiri placute. Marturisea el insusi - daca nu ma insel chiar odata cu lansarea acestui album - ca Birds Requiem este gandit ca o coloana sonora a unui film imaginat de el: o calatorie extrem de personala. Vorbind de calatorie, Dhafer imi parea ca nu are stare, disparand cand si cand de pe scena, in timp ce ceilalti interpretau un anumit pasaj instrumental.

Dhafer a mentinut un lejer dialog cu cei din sala: „We have a lot of music... Do you want more dance or do you want something more spiritual?” Nu stiu daca asteptai mai mult momentele ritmate, tonalitati Jazz si ceva mai Rock, cu Dhafer miscandu-se ghidat de ritmul tobelor, cand dansand imprejurul lui Phil Donkin, sau pe cele aproape poetice, unde Dhafer interpreta acompaniat de un pian abia perceptibil.

Dhafer nu este doar autorul compozitiilor, ci si piesa de legatura in acest cvartet, ghidand fiecare interventie a celorlalti fie prin gesturi, fie din priviri, ca un adevarat dirijor. Chiar si noi, cei din public am fost vrajiti de prezenta sa pe scena, devenind complice al unui joc ale carui reguli muzicianul tunisian le rescrie in functie de starile sale.

Pe scena Dhafer este aproape imprevizibil, iar dublul bis ne-a oferit prilejul de a memora in graba atat veselia de pe chipurile lor si exuberanta unei reprezentatii live, cat si energia, suflul compozitiilor, un sound mult mai diferit parca de tenta meditativa ce transpare ascultand Birds Requiem in intimitatea camerei tale.

Ma gandeam in momentul cand ieseam din sala de concerte ca mi-ar fi placut sa-l ascult ceva mai mult cantand, doar el acoperind tacerea noastra, insa revenind acum asupra pieselor imi dau seama ca a fost asa cum trebuia sa fie. Nici mai mult, nici mai putin.

Photo credits: Miluta Flueras