INTERVIURI

Interviu METHADONE SKIES

„… vom continua sa fim egoisti si vom crea muzica pe care dorim noi sa o facem la momentul respectiv.”

METHADONE SKIES mi-au atras atentia odata cu lansarea Eclectic Electric, cel de-al doilea album din discografia timisorenilor. Aveam sa fac atunci un drum intors, catre 2012 si Enter The Void, pentru a vedea cum s-a ajuns la acest amestec hipnotic de Progressive, Doom si ceva Jazz, totul pe un fundal cu puternice accente Stoner Rock. Am ramas in minte cu „Tatabong” si alte cateva franturi din universul lor muzical, ramanandu-mi in schimb sa bifez o intalnire live cu trupetii.

In aceasta primavara, pe data de 4 Aprilie, METHADONE SKIES revin cu un nou material intitulat Colosseus. Asadar se vor ivi ocazii de a-i vedea pe scena. Pana atunci am incercat sa aflam cate ceva despre acest al treilea album si cum vad ei evolutia lor muzicala pana in prezent, plus o lista tare faina de albume ce ruleaza obsesiv in playlistul timisorenilor.

***

Salutari tuturor! In primul rand, va multumim pentru timpul acordat intrebarilor MUZAHOLIC si, desigur, felicitari pentru noul album. Spuneti-ne cateva cuvinte despre inceputul lui 2016 pentru METHADONE SKIES. Se dovedeste deja a fi un an plin de evenimente pentru voi?

Casian: Salut! Noi multumim pentru interviu! Da, e un an important pentru noi, datorita noului album, Colosseus, pe care il vom lansa pe 4 aprilie, dupa care vom sustine o serie de concerte atat prin Romania cat si in afara ei. Pe langa asta, sub numele de Haywire Booking, vom organiza si anul acesta un numar de concerte pentru diverse formatii. 

De ce ati ales Colosseus ca titlu al celui de-al treilea material? Ce reprezinta el pentru voi?

Flavius: Poate ca intrebarea mai potrivita ar fi de ce nu Colosseus? Cred ca poate una dintre caracteristicile noastre, cu care intr-un fel ne mandrim, e ca suntem sinceri si constienti de cine suntem noi ca trupa. Nu cautam dinadins un mesaj specific pe care sa il transmitem, mai departe de cel emotional/empatic pe care ti-l transmite sunetul in sine. In fond e muzica instrumentala. Are libertatea de a reprezenta orice pentru oricine. De obicei numele pieselor sau ale albumelor sunt glume sau jocuri de cuvinte care apar intre noi la repetitii sau in masina prin turneu. Numele Colosseus a ajuns abia acum, dupa ce totul a fost finalizat sa insemne ceva. Muzica i-a dat un sens si nu invers. Acum asociez acest nume cu un monolit, asociere bazata strict pe senzatia pe care o am ascultand materialul.

Am putut asculta deja noile piese si pot spune ca „Ruse” a fost o surpriza, am patruns intr-un soi de oaza de calm in mijlocul unei atmosfere incarcate. A fost aceasta o alegere deliberata?

Casian: Da. Tema principala a fost printre primele lucrate pentru Colosseus. Initial am incercat sa o extindem, apoi sa o includem in alta piesa. Abia vara trecuta, dupa ce am finalizat cele 4 piese heavy, am realizat ca poate cel mai bine ar fi sa o lasam ca un interludiu la mijloc. In studio, Edmond a adaugat clapele, oferindu-i o alta dimensiune. Astfel, desi are doar 3 minute, am considerat-o ca o piesa de sine statatoare, nu doar un moment de respiro.

„The Elemental” ma face sa revin mereu asupra ei si imi pare ca surprinde, poate, cel mai bine esenta albumului: un amalgam de stiluri si influente. Ati putea sa ne spuneti cateva cuvinte despre soundul acestui nou material?

Casian: Aceasta parere o avem si noi. Indirect, a dat tonul pentru restul albumului, fiind printre primele lucrata. Am compus-o in cateva zile iarna trecuta si a fost finisata de-a lungul repetitiilor pentru mini-turneul european de promovare al albumului Eclectic Electric din mai 2015. A fost foarte bine primita de catre public, iar de atunci am cantat-o la fiecare concert. Ca urmare, am si ales-o ca piesa principala de promovare.

Au existat mai multe etape in procesul de creare a pieselor? Cand sau mai bine spus cum stiti ca o piesa este gata? Care dintre voi este de regula cel mai critic?

Casian: Sincer, e ciudat. Avem saptamani cand doar jam-uim pe anumite idei, dar nu ramane mare lucru. Apoi reusim sa facem o piesa sau doua chiar in decursul a catorva zile. Inspiratia ne loveste foarte aleatoriu, dar poate e mai bine asa, deoarece in modul acesta au aparut cele mai bune piese ale noastre (desigur, in opinia noastra), precum „Tatabong”, „The Elemental” sau „Versus Evil”. Parca realizam toti la un moment dat ca e ceva aparte in ideile pe care le-am pus cap la cap. Cel mai greu e sa nu exageram, deoarece uneori avem tendinta de a tot dezvolta riff peste riff.

Flavius: Fiecare dintre noi e critic in felul sau pentru ca suntem niste individualitati foarte diferite. Depinde de coarda sensibila a fiecaruia dintre noi.

Cine semneaza coperta albumului? Personal imi inspira un sentiment usor sinistru, apasator, cadrul unei povesti destul de dark… Ati avut o intentie anume?

Casian: Coperta este din nou realizata de Stonino Bosco (basistul formatiei ZIPPO din Italia). I-am oferit libertate completa, plecand exclusiv de la numele albumului. Am vorbit cu el inainte de a avea materialul finisat, deci nu a avut idee cum sunau piesele. La fel ca si muzica, daca analizezi in detaliu, totul este mai sumbru decat pare la prima vedere. Evident, fiecare persoana va avea opinia ei, dar a noastra s-a potrivit cu cea a lui Stonino.

Anul trecut ati urcat pe scena unor festivaluri din tari precum Germania, Austria, Italia, Serbia. Care a fost reactia publicului? Este atmosfera diferita fata de cea a festivalurilor autohtone?

Flavius: E o intrebare sensibila, cu diferentele dintre Romania si strainatate. Cred ca abordarea noastra muzicala atrage cu sine un anumit gen de fani. Majoritatea celor care vin la concerte vin pentru muzica. Suna a pleonasm, dar nu este. Poate ca cei de afara sunt putin mai dezghetati, nu se sfiesc sa vina sa stea cu tine de vorba dupa concert, dar asta nu inseamna ca nu simtim un feedback minunat de la publicul romanesc.  Ma includ si pe mine cand spun asta, mai am de invatat de la publicul de underground din Europa, dar cred ca lucrurile se indreapta spre foarte bine si aici. Sa avem doar rabdare.

Care este cea mai mare provocare pentru o trupa romaneasca in a sustine un turneu in Europa?

Casian: Cea mai mare provocare a fost sa gasim persoane de incredere pentru a ne organiza concerte in diferite orase. Noi ne stabilim un traseu initial, dar tot timpul apar surprize pentru ca sunt multi promoteri care ne promit un lucru, apoi dispar. De multe ori dupa concerte, vin diverse persoane, se ofera sa ne ajute, dar 10% se tin de cuvant.

Din pacate nu ajuta nici faptul ca suntem din estul Europei. Scena de Stoner/Psychedelic din Europa centrala a ajuns destul de exclusivista, multi organizatori preferand sa promoveze trupele locale. Mai rau este faptul ca au aparut unele trend-uri care domina si daca nu te incadrezi in stilul respectiv, multi considera ca nu e profitabil sa iti organizeze un concert. Astfel, sunt promovate copii dupa copii, incurajand aparitia unor trupe ce fac muzica de o calitate tot mai proasta, dar care au intaietate pentru ca sunt la moda.

Din fericire, sunt unii organizatori care au pareri similare cu ale noastre in privinta asta si cauta trupe mai experimentale, categorie in care consideram ca ne incadram si noi.

Ce anume v-a determinat deveniti muzicieni? A fost Metalul – sau muzica, in general – o parte din viata voastra inainte de a compune la randul vostru sau a fost ceva care s-a intamplat pur si simplu?

Casian: Noi 3 (Flavius, Mihai si cu mine) am inceput sa cantam la instrumente in momentul in care am decis sa facem trupa in liceu. Wehry are cativa ani in plus de practica, astfel din momentul in care ni s-a alaturat ne-a motivat sa progresam. Personal, consider ca am fost influentat de stilul lui si al lui Brenn de la The: Egocentrics (mergand la concertele lor inca din 2008), chit ca ideile noastre sunt destul de diferite.

Principala noastra influenta la momentul infiintarii trupei a fost Queens of the Stone Age, stil pe care am vrut sa il abordam, dar foarte repede am luat-o pe o ruta experimentala si instrumentala. In acelasi timp am ales sa nu ne axam pe cover-uri si sa lucram la compozitiile proprii, deoarece este mult mai satisfacator si productiv.

Sunt lectii invatate de-a lungul timpului, pe care ti-ai fi dorit sa le fi stiut la lansarea primului vostru album sau chiar mai devreme?

Flavius: Simt evolutia noastra ca trupa una foarte sanatoasa. A fost o progresie naturala de la prima oara cand am pus mana pe instrument la momentul actual. Trei dintre noi suntem fosti colegi de liceu si pentru toti trei e prima si singura trupa in care am cantat pana acum. Nu am avut (din cate consider eu) vreo experienta atat de proasta incat sa vreau sa dau timpul inapoi si sa fac ceva altfel. Ma simt bine cu cine suntem si unde suntem si mai avem atat de multe de invatat.

Sunteti atenti la ce scrie lumea despre muzica METHADONE SKIES? A influentat in vreun fel feedbackul primit dupa lansarea Eclectic Electric in crearea noilor compozitii?

Casian: Suntem atenti la recenziile sau comentarile in privinta muzicii noastre, dar nu prea ne-a influentat procesul de creatie al pieselor. Din fericire, ambele albume lansate au fost bine primite de catre presa de specialitate si fani. Totusi vom continua sa fim egoisti si vom crea muzica pe care dorim noi sa o facem la momentul respectiv. Chit ca baza este aceeasi, inevitabil influentele noastre se modifica intr-o oarecare masura in functie de ce ascultam in perioada in care lucram la piese, de aceea fiecare album a iesit diferit. Acesta este un lucru bun, deoarece facem un efort sa nu ne repetam.

In categoria albume care v-au zdruncina creierii in ultima vreme ati include…?

MS: Avem gusturi destul de diferite, dar sunt unele albume pe care le-am ascultat obsesiv in ultimul an. Cateva din ele sunt:

Elder – Lore

Intronaut – The Direction of Last Things

Baroness – Purple

Clutch – Psychic Warfare

Conan – Revengeance

Monolord – Vaenir

We Lost The Sea – Departure Songs

Motorpsycho – Here Be Monsters

Swans – To be Kind

Nils Peter Molvaer – Baboon Moon

Kamasi Washington – The Epic

Colectionati muzica altor artisti? Daca da, ce anume preferati - analogul sau digitalul?

Flavius: Personal, prefer la orice ora analogul. Doi dintre noi colectionam viniluri de ceva vreme si am adunat o blibloteca rezonabila de titluri. Virusul analog a inceput incet sa se extinda si la restul trupei. Casian are o colectie impresionanta de CD-uri. Cu totii simtim ca daca ne place un artist sau ii apreciem munca, trebuie sa o sustinem, iar cel mai bun lucru de ambele parti e sa ii cumperi muzica.

La ce concerte sau festivaluri de la noi (sau din afara, poate) v-ati simtit extraordinar, ca atmosfera, printre toti cei prezenti si ce anume veti bifa de pe lista de anul acesta?

Casian: Pana acum nu am avut nicio experienta proasta la niciun festival. Peste tot am fost bine primiti. In tara nu am participat la multe festivaluri, dar la FanFest si Fuzzball (Bucuresti) ne-am simtit cel mai bine. Speram ca in viitorul apropiat sa bifam mai multe. Ca si concerte, entuziasmul publicului din Cluj si Timisoara tot timpul a fost de apreciat. Ne bucuram sa vedem atata lume prezenta de fiecare data.

La fel de bine am nimerit si in afara Romaniei. In Italia atmosfera este foarte detasata, la Pietrasonica (Udine) si Tube Cult Fest (Pescara) am socializat foarte mult atat cu organizatorii cat si cu fanii. In Germania am nimerit niste locatii foarte frumoase la Rockt den See (Arendsee) si E-Lite Culture Fest (Stolzenhain) cu un public foarte entuziasmat. La fel si in Austria la Feed Your Head (Viena) sau Doom Over Vienna, cat si in Ucraina la Robustfest (Kiev) sau Exit Festival in Novi Sad, Serbia. Peste tot am dat de formatii care ne-au fascinat, lucru care a ajutat mult la experienta in sine.

Ce alte hobbyuri aveti – sau mai bine zis – cu ce va ocupati timpul cand nu va pregatiti pentru concerte? Sunteti implicati si in alte proiecte muzicale? Ma refer aici si la restul membrilor.

Flavius: Doi dintre noi am terminat actoria, deci ne mai ocupam si cu teatrul in Timisoara. Tragem foarte mult la apa cand mergem prin turneu, cautam orice oportunitate de a ajunge la mare sau la un rau, lac, ce o fi, sa facem o baie. Plus, diversitatea gastronomica din turneu vizitand diferite tari nu e de neluat in considerare. Banuiesc ca avem niste preocupari destul de normale in general. Legat de alte proiecte, Mihai (bass) si cu mine lucram la un nou proiect, dar momentan e secret.

Care credeti ca ar trebui sa fie relatia dintre fani si muzicieni, sau intre muzicieni?

Casian: Pentru ambele ar trebui sa fie sincere si de prietenie. Cu cat iti dai mai multe aere ca trupa sau ai impresia ca esti superior altora, cu atat are mai mult de suferit relatia ta cu fanii si ceilalti muzicieni. Nimeni nu apreciaza aroganta si ipocrizia.

Fanilor le multumim constant pentru interesul acordat fata de muzica pe care o facem si sustinerea lor de-a lungul anilor.  

Legat de relatia dintre muzicieni, tot timpul ai ceva de invatat de la alte trupe, deoarece fiecare trece prin diverse intamplari intr-o ordine diferita (ma refer atat la bune si rele). Chiar daca ar exista o rivalitate intre trupele din aceeasi bransa, ar fi una constructiva, menita sa ne motiveze a ne autodepasi.

Voi incheia acest interviu cu o intrebare legata, desigur, de motoul MUZAHOLIC: ce este frumosul pentru voi, fie ca vorbim de muzica, arta sau viata insasi?

Flavius: Frumosul este o stare de spirit, un sentiment. E un concept atat de subiectiv si dependent de atat de multi factori incat nu stiu in ce masura il poti defini. Cu siguranta nu are legatura cu esteticul, ci poate cu o rezonanta fata de un anumit moment in care viata ti se prezinta. E frumoasa doar insasi ideea ca exista fenomentul sunetului, pe care stiintific il putem explica, dar cu care poti crea niste stari si sentimente inexplicabile.

Cu timisorenii va veti putea intalni si schimba pareri live in Oradea, Cluj sau Timisoara astfel:

Aprilie 13 - Oradea @ Moszkva Kavezo w/Tauusk

Aprilie 14 - Cluj @ The Shelter w/Holy Motors & Tauusk

Aprilie 15 - Timisoara @ Club Daos w/Consecration (SRB) & Dungaree (HU)

 

:: Facebook ::: Bandcamp ::: Soundcloud ::

:: Haywire Booking ::

Playlist MUZAHOLIC

Abonare newsletter

Noi aparitii muzicale



PIANO INTERRUPTED : The Unified Field Reconstructed


AH! KOSMOS : Bastards


LYDIA LUNCH/RETROVIRUS: Urge to Kill


BILL SEAMAN : f (noir)


AVA LUNA : Infinite House


ARCTURUS : Arcturian


CALEXICO : Edge Of The Sun


LONELADY : Hinterland


SQUAREPUSHER : Damogen Furies


RACHEL GRIMES : The Clearing


KUBA KAPSA ENSEMBLE : Vandraught 10 Vol. 1


ABRAM SHOOK : Landscape Dream


TOMORROW WE SAIL : Saturn


THE DISTRICTS : A Flourish and a Spoil


THE MILK CARTON KIDS : Monterey


UNKNOWN MORTAL ORCHESTRA : Multi-Love


MICHAEL PRICE : Entanglement


BONNIE STILLWATTER : The Devil Is People


WILLIAM ELLIOTT WHITMORE : Radium Death


DAWN OF MIDI: Dysnomia