Despre distante numai de bine

Primul meu album pe care l-am ascultat pe „repeat” nu a fost album, a fost o colectie Simon & Garfunkel. Si nu a fost pe CD, ci pe caseta. Si nu a fost al meu, ci imprumutat. Asa ca mai bine sa nu vorbim despre el.

Pe la 17 ani, deja dadusem unele vagi semne ca eram avid de muzica, dupa anii petrecuti vanand piese la radioul cu lampa (eu doar una vedeam) si vizitele pe la prietenii care aveau surse de zgomot mai performante: pick-up, magnetofon, casetofon. A devenit mai clara obsesia mea abia dupa ce au devenit stridente bataile in peretele vecinului sa dea muzica mai tare (da, atunci era invers) si, mai ales, dupa ce am improvizat un cablu cu un mic difuzor si potentiometru la mine in camera, tras de la vecin, ca sa pot asculta si eu cand asculta el. Asa ca mama a cedat insistentelor vecinului si mi-a cumparat un pick-up si vreo 15 discuri. Toate cu muzica populara.

Nu m-am lasat si la prima mea vizita intr-un magazin de muzica m-am intors victorios acasa cu un disc: Alexandru Andries, Despre distante. Tocmai ce aparuse, iar eu deja aveam efecte secundare dupa ce-mi fusesera ”predate” primele lui doua discuri, Interioare si Rock’n’ Roll, raspunzand adesea la intrebari cu versuri din cantecele de-acolo.

Dar albumul asta a fost altceva. La fel de bun, poate chiar mai bun, dar in esenta altceva. Tot ce stiu e ca a urmat o ascultare atat de intensa incat am avut mult timp dupa aceea „un zambet crocant”, iar distantele de care vorbea Andries acolo s-au apropiat atat de mult incat a trebuit sa mi-l mai cumpar o data. Am intarziat multe dimineti la scoala pentru ca aveam nevoie sa mai extrag din energia de acolo si am rezistat extrem de greu sa le cant profesorilor, tot de acolo, „Ce spui tu eee/Foarte in-teresant!”.

L-am rugat pe Alexandru Andries sa-mi spuna cum a fost cu albumul asta si mi-a raspuns extrem de amabil, exact asa:

...ce sa zic, a fost al treilea album dupa  Interioare si  Rock'n'Roll ] si ce m-a interesat la vremea respectiva a fost sa inregistrez ceva diferit de primele discuri, si ca atmosfera sonora, si ca directie a versurilor - a contat foarte mult si faptul ca Dan Mindrila s-a oferit sa ma ajute la imprimari, asta mi-a dat cumva curaj sa fac ceva mai putin obisnuit in peisajul anilor de atunci: discul e mai intim - in comparatie cu ce facusem deja - si orientat catre jazz, ceea ce il scoate putin din directia cu care se obisnuise publicul meu... Din fericire, cei de la casa de discuri Electrecord mi-au dat mana libera, iar oamenilor le-a placut si acesta alta varianta de Andries  :)))

in rest, tin minte ca in studio era un frig naprasnic si ca a fost imposibil sa acordam pianul - iar pisicile veneau si se asezau pe mixer, sa se incalzeasca: aproape suprarealist, nu ?

Il mai reascult uneori, extrem de rar. De fiecare data dupa alte si alte distante interpuse intre mine si versiunea mea de atunci. Dar distantele-s de-partea mea. Nici nu mai am nevoie de pick-up, le pot asculta direct in cap. Si de fiecare data raman cu un zambet, altul decat cel de atunci. E zambetul acela pe care il ai cand te uiti pe un album vechi de poze si te redescoperi asa cum te uitasesi. E amintirea color din fata unor poze alb-negru. E bucuria care ti-a disparut din casa odata cu inventarea omului serios, a goanei dupa aur. E intoarcerea acasa. De fiecare data cand il reascult se face duminica, iar Andries ma intoarce intr-o tinerete forever young. Iar ridurile de pe frunte imi aluneca, discret, in coltul gurii.

Liviu Balint

cinciminutedepauza.com