CODE (UK): mut

Progressive Post-Rock

© 2015 Agonia Records

N-am sa inteleg niciodata care este motivatia din spatele fiecarui experiment realizat de trupa britanica CODE, care de la un album la altul continua sa se prabuseasca vertiginos in obscuritate. Anuntat ca un proiect din care faceau parte membrii Ulver sau Dodheimsgard, CODE au impletit sonoritati Progressive cu Black Metal intr-un mod extrem de original, Avant-Garde chiar, pe albumele Nouveau Gloaming si Resplendent Grotesque,  pe coperta carora sunt scrise nume mari ale industriei muzicii, cum ar fi Adrian Erlandsson (At The Gates, Paradise Lost) sau Khvost (Hexvessel, Scythe).

Acest ultim album insa intitulat mut, aparut pe data de 27 Februarie sub egida casei de discuri Agonia Records, este o mostra de ambiguitate muzicala in care elementele Post-Rock si Shoegaze sunt alandala aranjate pe un concept a carei definitie nu o pot cataloga decat… neinspirata. Iar daca prin acest album, CODE au dorit cumva sa se elibereze de frustrarile adunate in timp prin pierderea unor membri importanti sau au decis sa experimenteze diferite aranjamente doar pentru bunul lor plac si nu pentru fani, atunci sa nu fie mirati de criticile pe care le primesc pentru acest album, in opinia mea, lamentabil.

Cand apleci urechea la piese precum „on blinding larks”, „undertone” sau „dialogue”, senzatia e naucitoare. Incerci sa-ti revii, scuturand din cap de cateva ori, ramanand total perplex la ce ai ascultat si traiesti cu impresia ca poate nu ai dat click pe albumul care trebuia, dar incerci sa redai din nou inceputul albumului. Iar senzatia celei de-a doua incercari este si mai dezamagitoare. Ritmuri alambicate de chitare si percutie in contratimp, toate intersectate si aranjate pe un set de vocalize ale unui ins care parca-i beat de 3 zile si incearca sa-si dreaga vocea intr-o ambianta melancolica din care aburi de alcoool imbacsit se simte in fiecare nota discrepanta ale acestor piese.

Deranjant melanj de trairi deloc complexe. Si totusi din dorinta de a da curs acestui album, l-am lasat in voie, da de Wacian&Co. voi incerca sa trec peste cele 15 minute anterioare care m-au facut sa rup ciorna dupa ciorna. Dar… hmm… vorba aia… cand totul incepe prost n-are cum sa se termine bine. Marturie in acest sens sunt piesele „cocoon” si „numb, an author” care desi ies putin in evidenta prin intensitatea executiei, creand acel vibe atat de coplesitor si specific Post-Rock-ului, e totusi prea putin, iar senzatia de lehamite m-a urmarit la fiecare pas.

In consecinta, or fi construit ei pasaje melancolice si stari de singuratate exprimate mai mult sau putin voalat, pana la urma pentru mine acest album este unul pe care doresc sa-l uit cat mai repede. Nu neg faptul ca printre voi, vor fi probabil multi care vor rezona cu mut, pe care il vor gasi foarte atractiv sau poate acest album m-a prins pe mine intr-o faza de totala detasare si neimplicare, dar mi-am dorit ca acest album sa sune altfel, asta e evident.

Din pacate m-a lasat doar mut si surd si dezgolit de orice traire interioara si de orice mari asteptari pe care le-am avut de la acest cvintet londonez. Ma gandesc totusi cum ar fi sunat trupa asta daca Simon Hestnaes (I.C.S. Vortex) ar fi dat curs invitatiei de-a face parte din CODE, idee cu care au cochetat la un moment atunci cand s-a pus problema inlocuirii lui Khvost cu Vortex. Cu sigurata nu vom sti niciodata.

Aort – chitara; Andras – chitara; Lordt – tobe; Syhr – bas; Wacian – voce.

Artist:  CODE

Album:  mut