ENSIFERUM (FIN): One Man Army

Melodic Folk Metal

© 2015 Metal Blade Records

Vikingi dati naibii!!! Asta este fraza care caracterizeaza in cel mai direct si simplu mod cu putinta  acest ultim album semnat de finlandezii ENSIFERUM, intitulat One Man Army care va apare pe data de 20 Februarie sub egida casei de discuri Metal Blade Records.

Asteptat si aclamat cu nerabdare ca-n ajunul unei lupte epocale in care scuturi, sabii si topoare strivite unele de altele anuntau revenirea finlandezilor dupa atat de criticatul album Unsung Heroes, fanii genului Folk/Viking se pot aduna laolalta exclamand si ridicand kalpele catre cer, ca acest album este unul demn de “purtatorii sabiilor” .

Intro-ul „March Of War” este piesa care invoca cu certitudine anticiparea a ceea ce va urma, stabilind clar directia in care acest album se-ndreapta, iar „Axe of Judgement” te arunca fara sa apuci sa-ti tragic rasuflarea in valtoarea luptei prin riffurile deja trademark ale lui Petri Lindroos si ritmul tobelor de razboi ale lui Janne Parviainen.

Resimtind parca oboseala camarazilor sai (fanii in acest caz), ENSIFERUM apeleaza in piesa „Heathen Horde” la corurile cu backing vocals care te indeamna sa-i acompaniezi cantand impreuna un imn de lupta in care scopul final este sa-ti incarci spiritul, motivat pentru luptele ce vor urma. Se simte ca au lucrat minutios la aceste parti de coruri scandate care redau din stralucirea trupei de pe albumele mai vechi, Iron (2004) si Victory Songs (2007).

O alta piesa care ridica standardele acestui album la unul din cele mai complexe din istoria trupei este „Warrior Without a War” care este mariajul muzical perfect dintre clapele lui Emmi Silvennoinen, solo-urile chitarei lui Markus Toivonen, vocea impresionanta a lui Petri Lindroos si acel ritm debordant, impus de corzile basului lui Sami Hinka, piesa fiind o conexiune  perfecta, atotcuprinzatoare a tot ceea ce este extraordinar pe acest album, o minune artizanala de 5 minute in care regasesti splendoarea si fericirea de a asculta Folk Metal de cea mai buna factura.

Ceea ce ma face sa apreciez acest album foarte mult insa este atentia la detalii, la regasirea soundului de odinioara, mult imbunatatit as zice, aranjamentele au fost gandite, regandite si aranjate pentru a reda un sound perfect unei trupe cu traditie in istoria genului. Au invatat din greselile albumului anterior si asta se simte. Ai senzatia, in special pe piesele „Two of Spades” sau „My Ancestor’s Blood”, ca sunetul este acela al unei trupe live si nu al unei trupe care a inregistrat un album in studio, iar asta il face cu atat mai original.

In momentul asta pot spune ca ENSIFERUM si-au gasit exact soundul pe care si l-au dorit de atatia ani, e raw, intrinsec, te prinde din prima si ti-e foarte usor sa-i memorezi toate piesele chiar daca la un moment dat repetitia in executie se simte si poate devenii pe undeva plictisitoare. Trebuie amintita aici insa spectaculoasa piesa instrumentala in prima ei parte si cu schimbari de ritmuri elegante, epice, „Desecendants, Defiance, Domination” care ma trimite inapoi in timp la piesa „Lost In Despair”, probabil si din cauza unei nostalgii care totusi nu face subiectul acestei recenzii.

Concluzia e simpla, ENSIFERUM au iesit din negura deasa sau mai putin deasa in care i-au aruncat precedentul album si demonstreaza in continuare ca tin steagul sus stindardului Folk/Viking Metal, reusind sa ma convinga (daca mai era cazul) ca finlandezii merita sa-i revad si la editia de anul asta a Festivalului Rockstadt Extreme Fest ce se va desfasura la Rasnov in perioada 12-15 August 2015.

Markus Toivonen: chiara, voce; Sammi Hinka: bas; Petri Lindroos: chitara, voce; Janne Parviainen: tobe; Emmi Silvennoinen: keyboards, voce.

Artist: ENSIFERUM

Album: One Man Army