FJORD (RO): On Icy Shores

Post Rock/ Post Metal

17 Februarie 2015

“Mai vechea noastra cunostinta, speranta”

Cam asta mi-a venit in minte ascultand cu foarte mare atentie albumul acestor inimosi muzicieni! Exista multe repere care ma leaga de conceptul FJORD, chiar de unii membri din trupa cu care am respirat in acelasi timp, cred ca si in acelasi fel, fara inca a ne cunoaste, momente de intensitate muzicala live incredibila. As vrea sa cred ca si din acele momente au izvorat idei, ganduri, concepte, transpuse astazi pe portativ.

Dar nu asta e topicul aici, acum… de fapt, dupa ascultarea celor 9 piese, as crede ca un nume mai potrivit pentru trupa ar fi fost FIOR! Cred ca de la Every Silver Lining Has A Cloud nu am mai avut acest fior! Si oricat de subiectiv si impartial ma incapatanez sa fiu, nu cred ca ar putea veni cineva sa-mi spuna ca On Icy Shores este un album al rutinei. Omuletii astia au dat din ei tot ce e mai frumos si au scos o bijuterie muzicala cu adevarat! Este un album plin de emotie, cu o trasabilitate a sunetului invalauitoare si alternanta, care ma plimba de la Post Metal pana la Post-Rock si Shoegaze, cu o amprenta visatoare fabuloasa! Riff-uri de chitari naucitoare, keyboard jucaus (pe unele pasaje cred ca ar fi mers si fara el), viori epice (cam prea epice, heh) si da, o baterie care ma unge la suflet: chiar vroiam sa aud acele ritmuri si treceri atipice, deloc sincron, cu identitate si constructie originala!

Acum, ca sa nu dau din casa prea mult, dar decizia cu inserarea unei piese cu voce mi s-a parut inspirata (de data asta, heh). Vocea lui Manuel Vicari (Plateau Sigma) copleseste inca de la primele acorduri, inspirand o nota Atmospheric Gothic tare faina. Pe sfarsitul piesei pare a nu mai la fel de  impunatoare, dar cu siguranta ca fanii Anathema & Katatonia vor iubi aceasta secventa, chiar „On Icy Shores” se numeste. Imi plac soaptele, imi plac pasajele lente, mai putin nota usor Progressive din cateva inflexiuni ale vocii. Oricum ar fi, are acel ceva pe care nu-l poti citi, povesti, impartasi…  „Endless” este o alta piesa remarcabila, la care au deja au lansat videoclipul.

FJORD are cate ceva din multe, nu prea identific eu exact, insa este totul atat de bine asezat, incat albumul pare unul extrem de sudat, cu o poveste frumoasa ascunsa cu grija de ochii necunoscatorului, al ahtiatului de superficialitate. Frumos este ca, pe masura ce ascult albumul, ma imbie o stare romantica care ma arunca intr-o oaza de liniste, de pace interioara, de bunatate. De pe la Cecilia Eyes, Explosions In The Sky, plus arome de Slowdive instrumental, toate intercalate cu riff-uri Metal care probabil ca isi au radacinile inspirationale in Post, Doom si Atmospheric Gothic. Uneori imi da senzatia ca ar fi fost mai bine sa o lase mai moale cu atingerile Metal, ca poate ar fi sunat mai „hipsteresc” asa. Dar ce mai conteaza calificativele si incadrarile moderne, atat timp cat ati aratat ca se poate! Cat despre sunet, mixaj si altele tehnice: excelent!

Prima trupa pe felia asta Post-Rock autohtona care m-a captivat a fost Sunset In The 12th House. Iar in materie De Doom Death Metal autohton, conceptul lui Daniel, CLOUDS (care are si artisti straini), este o alta bijuterie underground, despre care am scris la superlativ acum cateva luni. A venit timpul sa strig acum, in gura mareeeee: FELICITARI FJORD, sunteti buni, jos palaria! Ati realizat cel mai misto album underground autohton din ultimii ani, cel putin pentru mine! Fiorul starnit mi-a aruncat pe obraz cel putin o lacrima, acea lacrima care imi traduce tot ceea ce ati facut aici printr-o emotie pura. Fac cumva si vin la concertul de lansare! Am tot promis-o in ultimii ani si nu m-am tinut de cuvant. Parol!

Artist: FJORD

Album: On Icy Shores

Label:  Independent