KHORS (UKR): Night Falls Onto The Fronts Of Ours

Heathen Dark Metal

© 2015 Candlelight Records

O fi poporu’ asta greu incercat in momentul de fata, dar un lucru e sigur: ucrainenii stiu cum sa extraga esentialul surselor de inspiratie, facand muzica de calitate, intorcandu-se la radacinile ancestrale ale istoriei unui neam bogat in folclor. Un bun exemplu in acest sens este cel mai recent album KHORS - Night Falls Onto the Fronts of Ours, care a aparut pe 20 Aprilie sub egida casei de discuri Candlelight Records.

KHORS sunt cunoscuti pentru pasajele melodice si ruperile de ritm intretaiate de momente  melancolice care cumva ii deosebesc fata de mai titratii pagani Drudkh, Kroda sau Nokturnal Mortum, avand - zic eu - si o abordare inclinata mai spre mainstream prin soundul ultra cizelat (sa nu zic cosmetizat) al albumelor. Un artificiu etnic si tehnic care nu le-a adus neaparat notorietatea pe care orice artist o asteapta… sau poate ma insel.

Un lucru e cert: e un album cu valente Pagan/Folk foarte bine conturate, unde un rol esential, dar nu foarte pregnant, in definitivarea si expunerea pieselor il are clapa, care aduce acel plus de epicitate structurii materialului. Dar asta nu poate fi resimtita de exemplu in piesele “Following The Ways Of Blood”  sau “Dead Birds Valley”,  in care este practic inexistenta si unde chitarele inlocuiesc tumultuos si cu succes partile melodice cu un aplomb grandios. Accentul Progressive in structura pieselor KHORS este un artificiu de care ucrainenii nu abuzeaza indefinit, lasand loc acelor momente bombastice care aduc aminte de inegalabilul album Return To Abandoned din 2010, in care resimti sincronizarea perfecta a instrumentelor in piesele “For The last Time” si “Slight Web Solitude”.

Ce-mi place foarte mult la acest album KHORS este faptul ca e aerisit, nu te oboseste cu acel tertip Pagan Metal, inundat de blast beat-uri si riff-uri naucitoare, caracteristice atator trupe de gen. Iti da atat de multe momente de respiro intre piese tocmai pentru a le putea savura pe fiecare in parte.

Si cum orice album are un highlight :), va provoc sa ascultati cu atentie piesa “My Cossack Way, si sa nu-mi ziceti ca nu regasiti acel midtempo clasic Satyricon - „Mother North” (in special de la minutul 4:50), pentru ca am sa va reneg :D… In stilul KHORS, piesa exceleaza in melodicitate, nu atat ca profunzime, pentru ca e mai ritmata decat a norvegienilor dar pe aceea sectiune e fabuloasa.

Minusul acestui album ramane totusi limba nativa in care sunt concepute versurile, insa nu este o bariera peste care nu puteti trece. Alte detalii fac aici diferenta si asta e tot ce conteaza. Concluzia… E fabulos, punct!

Helg - chitara, voce; Jurgis - chitara, voce; Khorus - bas; Khaoth - tobe.

Artist: KHORS

Album: Night Falls Onto The Fronts Of Ours